Airprossa kehityskeskustellaan pelilaudan ympärillä

4.4.2018

Esimiesten ja henkilöstön väliset kehityskeskustelut käydään Airprossa nyt pelilaudan ympärillä. Uusi pelinomainen lähestymistapa kehityskeskusteluihin on toteutettu yhteistyössä palvelumuotoilutoimisto Hellonin kanssa. Pelin johtoajatuksena on tarjota kehityskeskusteluille hauskempi, keskustelevampi ja joustavampi malli.
 
Uusi kehityskeskustelumalli tuo ketteryyttä erikokoisten tiimien keskusteluihin ja mahdollistaa luontevamman vuoropuhelun osallistujien kesken. Tavoitteena on hauska ja innostava tapa luoda sujuvampaa keskustelua esimiehen ja alaisen välille. Keskeistä pelin toteutuksessa on Airpron liiketoimintastrategian aiempaa vahvempi esiintuominen kehityskeskusteluissa niin tavoitteissa kuin arkitekemisessä työilmapiirin, palveluprosessien ja asiakaspalvelun laadun kannalta.
 
- Pelillinen malli edistää kehityskeskusteluiden roolia osana henkilöstömme ja toimintamme kehittämistä. Meille säännölliset, koko 1500 työntekijän organisaatiotamme koskevat keskustelut ovat osa kehitysjatkumoa, johon haluamme panostaa. Tärkeitä asioita aidosti keskusteluun tuova malli on hyvä työkalu esimiehille sekä koko Airprolle. Pelin avulla haluamme tuoda koko henkilöstömme mukaan rakentamaan palveluliiketoimintamme yrityskulttuuria, sanoo Airpron toimitusjohtaja Janne Hattula.
 
Hellonin näkökulmasta kehityskeskustelupelin avulla pystytään sitouttamaan henkilöt ja esimiehet yhteiseen tavoitteeseen innostavalla ja hyvin konkreettisella tavalla. Suunnittelimme pelin, jota voi pelata joko ryhmässä tai kahdestaan esimiehen kanssa. Ryhmäkeskustelu tuo uusia oppimisen ja hyvien käytäntöjen jakamisen mahdollisuuksia sekä tehostaa ajankäyttöä suurissa yksiköissä. Pelin avulla pystytään varmistamaan kehityskeskusteluiden käymisen tasalaatuisesti, niin että jokainen työntekijä saa keskusteluun mahdollisuuden, sanoo Hellonin senior palvelumuotoilija Maria Jaatinen
 
Kehityskeskusteluja on ehditty käydä Airprossa pelilaudan ympärillä pilottina jo useammalla paikkakunnalla. Kehityskeskustelupeli on otettu vastaan positiivisesti: ”Mielestäni peli on oiva keino miettiä tiimin vahvuuksia ja niitä kohtia, jotka vaatisivat vielä lisää huomioita. Yhteiskehittäminen on tunnetusti tehokasta ja merkityksellistä. Tärkeää on nähdä myös oman roolin merkityksellisyys kokonaisuuden kannalta ja erityisesti siitä näkökulmasta, mitä juuri minä voin tehdä jotta pääsemme tavoittelemallemme tasolle tai kehitymme sellaiseksi työyhteisöksi, jossa haluamme kaikki työskennellä.”
 
”Uusi malli mahdollisti avoimen keskustelun paljon paremmin kuin vanha malli ja toimi tehokkaasti uusien näkökulmien saamisesta ihan siihen omaan työhön.”
 
– Airpro Viestintä


 
Airpro tarjoaa maa- ja matkustajapalveluita lentoasemilla ympäri Suomen. Asiakkaitamme ovat lentoyhtiöt ja lentoasemat, joiden matkustajille tarjoamme asiantuntevaa ja kokonaisvaltaista palvelua. Palveluksessamme on 1500 osaavaa palvelualan ammattilaista, joista olemme ylpeitä. Vuonna 1994 perustettu Airpro on osa Finavia-konsernia.
 
Hellon on vuonna 2009 perustettu ja kansainvälisesti palkittu palvelumuotoiluyritys, joka tukee yritysten kasvua ja erottautumista asiakas- ja työntekijäkokemuksen kehittämisen ja palveluliiketoiminnan innovaatioiden avulla.

Lue myös muita artikkeleita