Lentojen maahuolinta hoituu aiempaa vihreämmin – Airpro investoi miljoonia sähköiseen kalustoon

11.6.2019

Lentokoneiden maahuolinta Helsinki-Vantaalla pystytään hoitamaan Airpron sähkökäyttöisellä kalustolla huomattavasti totuttua ympäristöystävällisemmin. Airpro on investoinut uuteen maahuolintakalustoon 5,5 miljoonaa euroa vuosina 2017–2018. Tänä vuonna kalustoinvestoinnit ympäristön kannalta kestäviin ratkaisuihin ovat 2,5 miljoonaa euroa.

Suomessa 16 lentoasemalla maahuolintaa hoitava Airpro on investoinut mittavasti sähkökäyttöiseen kalustoon: Helsinki-Vantaalla maahuolintakalustosta jo 70 prosenttia on sähkökäyttöistä ja siten päästötöntä. Lentojen välillä tapahtuva maahuolinta kattaa esimerkiksi lentokoneen matkatavaran purkamisen ja lastauksen, matkustajaportaiden ajamisen koneelle sekä koneen työntämisen rullausalueelle. Näihin toimenpiteisiin tarvittava kalusto – kuormaushihnat, matkustajaportaat ja työntötraktori – on kaikki sähkökäyttöistä. Myös matkatavaravaunujen vetämiseen tarvittavat trukit ovat Helsinki-Vantaalla sähkökäyttöisiä. Testikäytössä Airprolla on myös ladattava maavirtalaite, jota on testattu niin Helsinki-Vantaalla kuin talvisissa ääriolosuhteissa Kittilässäkin.

Alkusyksystä osaksi Airpron entistä vihreämpää maahuolintakalustoa ovat tulossa myös täysin sähköiset wc- ja vesipalveluautot, jotka ovat tiettävästi maailman ensimmäiset lajissaan. 


Päästötön maahuolinta on tärkeä osa lentoyhtiön ympäristötyötä

Myös Airpron suurin asiakaslentoyhtiö Norwegian panostaa ympäristötyöhön. Sähkökäyttöisellä kalustolla hoidettava maahuolinta on tärkeässä roolissa lentoyhtiön ympäristötyössä.

”Norwegian pyrkii edistämään kestävää ilmailua. Uusien ja ympäristöystävällisten lentokoneiden ansiosta olemme vähentäneet päästöjä viimeisen kymmenen vuoden aikana jo 30 prosentilla matkustajakilometriä kohti. Norwegianin nollapäästöiset käännöt ja aiempaa ”vihreämpi” maahuolinta Helsinki-Vantaan lentoasemalla ovat tärkeä osa pyrkimyksiämme vähentää lentämisen hiilijalanjälkeä”, toteaa Norwegianin Suomen ja Ruotsin viestintäpäällikkö Charlotte Holmbergh Jacobsson.


Sähköinen kalusto kestää kylmää

Sähköllä toimiva maahuolintakalusto pärjää teholtaan perinteiselle kalustolle. Haasteena on ollut sähkökäyttöisen kaluston toimintakyky arktisissa oloissa pohjoisen Suomen lentoasemilla. Yhdessä huoltokumppaninsa GSE Arcticin kanssa Airpro on kehittänyt Suomen talveen sopivia ratkaisuja. Kehitystyön tuloksena sähköinenkin maahuolintakalusto on nykyään täysin säänkestävää vuoden ja vuorokauden ympäri.


Airpro haluaa näyttää tietä

Miljoonainvestoinnit sähkökäyttöiseen maahuolintakalustoon ovat Airpron tapa toimia edelläkävijänä alallaan ja viitoittaa tietä muillekin alan toimijoille.

”Ilmailualalla ympäristöasiat ovat olleet tapetilla jo pitkään, mutta niihin on sijoitettu enemmän henkistä kuin fyysistä pääomaa. Me Airprossa päätimme, että jonkun on näytettävä esimerkkiä, ja missä se olisikaan parempi tehdä kuin Suomen haastavissa sääolosuhteissa. Suomen kentät ovat maailmalla tunnettuja siitä, että ne eivät koskaan ole sään takia kiinni – eivätkä ole tulevaisuudessakaan, vaikka pakokaasu ei tuprutakaan siitä kertomassa”, toteaa Airpron kalustosta vastaava päällikkö Tuukka Inkinen.

Lue myös muita artikkeleita