Airpro ottaa digiloikkaa

17.11.2023

Hei kaikki, olen Harri Valkama ja tulin töihin Airprolle helmikuun alussa Digital Transformation Leadiksi. Olen aiemmin työskennellyt digitaalisen kehityksen parissa, ja entisellä työpaikallani Finnairilla vastasin asiakkaiden digitaalisesta kokemuksesta matkalla.

Maapalvelubisnes digitalisoituu

Elämme lentokenttäpalveluiden digitaalisen kehityksen kulta-aikaa, kun perinteisiä manuaalisia ja aikaa vieviä prosesseja muutetaan uusien teknologioiden ja digitaalisien palveluiden avulla tehokkaimmiksi ja helpommiksi sekä työviihtyvyyttä parantaviksi. Digitiimissä pääsemme tämän digitaalisen kehityksen ytimeen, kun olemme mukana kehittämässä uusia työkaluja ja järjestelmiä Airprolle.

Keskustellessani muiden maapalveluita tarjoavien yritysten kanssa ympäri maailmaa olen oppinut, että heillä on kanssamme samankaltainen tilanne: monessa aiemmin manuaalisesti tehdyssä työtehtävässä otetaan nyt digiloikkaa, kuten meilläkin. Muutoksen taustalla vaikuttaa pandemia, sillä koronan jälkeen lentokentät tarvitsivat paljon työntekijöitä palaavien matkustajavirtojen soljumisen edistämiseksi. Yhtiöiltä tarvittiin luovuutta; Käytännössä digitaaliset ratkaisut, automaatio ja datan käsittely olivat keskeisessä asemassa haastavassa rekrytointitilanteessa. 

Kehityshankkeet Airprossa hyvässä vauhdissa

Me digitiimiläiset olemme vierailleet useissa yksiköissä viime kuukausien aikana ja vaihtaneet henkilöstön kanssa kuulumisia päivittäisen työn haasteista. Monesti aiheet liittyvät manuaalisen ja hitaan työn haasteisiin vähillä resursseilla. Otamme haasteet ilolla vastaan, koska pääsemme aidosti tiimimme kanssa auttamaan Airprota! 

Tällä hetkellä meillä on Airprolla yhteensä seitsemän digitaaliseen kehitykseen ja ICT:n liittyvää projektia käynnissä samanaikaisesti. Tämä on erittäin suuri investointi digiloikkaan, ja olen todella iloinen siitä, miten johtoryhmämme on sitoutunut Airpron nostamiseen ”nextille levelille”!  

Tästä se lähtee

Olemme jo saaneet valmiiksi resursointisuunnitteluun uuden optimointityökalun, jonka palaute on ollut erinomaista. Saimme valmiiksi myös Helsinki-Vantaan turvatarkastusyksikössä käytettävän digitaalisen aikataulun operatiivisen työn tueksi, joka on korvannut paperisen tulostetun excelin. Tämä on suuri kehitysaskel, ja työkalun vastaanotto on ollut erittäin positiivista esihenkilöstön keskuudessa.

Kaiken kaikkiaan olen erittäin tyytyväinen tahtiin, jolla muutamme Airprota moderniksi yritykseksi, jolla on tehokkaat, innovatiiviset ja laadukkaan digitaaliset työkalut ja palvelut. Tämä vuosi on ollut itsellekin samalla iso oppikokemus maapalveluiden maailmaan. Kiitos kaikille kollegoille! 

Terveisin

Harri Digitiimistä

 

Lue myös muita artikkeleita